PEDAGOGICZNA BIBLIOTEKA WOJEWÓDZKA
im. Hugona Kołłątaja w Krakowie

FILIA W WADOWICACH

Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Krakowie im. Hugona Kołłątaja 100-lecie 1922-2022

 

Logo Województwa Małopolskiego

Od 1 lipca 2022 r. do 31 sierpnia 2022 r. Biblioteka będzie czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-15.00.

V Ogólnopolski Konkurs "Wielka Liga Czytelników" – edycja 2019/2020 – mistrzostwa lokalne.

Konkurs został zakończony. Dziękujemy wszystkim Uczniom i Nauczycielom za pracę i zaangażowanie. Już czekamy na kolejną edycję konkursu!

 

Serdecznie dziękujemy Starostwu Powiatowemu w Wadowicach i Zakładom Przemysłu Cukierniczego "Skawa" za ufundowanie nagród i słodkości dla dzieci.

 

Wyniki etapu powiatowego zostały przekazane koordynatorom szkolnym.

Na platformie Wielkie Ligi Czytelników w magazynie plików ukazał się zaktualizowany regulamin konkursu. Prosimy o zapoznanie się ze zmianami i obowiązującymi terminami testu szkolnego oraz testu powiatowego.

Na platformie Wielkiej Ligi Czytelników jest już dostępna instrukcja dotycząca testu na etapie powiatowym. Prosimy o zapoznanie się z treścią dokumentu.

Regulamin Wielkiej Ligi Czytelników - aktualizacja kwiecień 2020

II ETAP KONKURSU

Tytuły książek do testów kwalifikacyjnych - do wyboru jedna w każdej kategorii wiekowej.

Klasy I-IV

1."Nowe przygody skarpetek (jeszcze bardziej niesamowite)" - Justyna Bednarek

2."Kaktus na parapecie, czyli podróż w przeszłość!" - Magdalena Zarębska

Klasy V-VIII

1."Zwiadowcy-Płonący most" - John Flanagam, tł.Stanisław Korszczyński

2."Dziewczyna i chłopak, czyli heca na 14 fajerek" - Hanna Ożogowska

III ETAP KONKURSU - MISTRZOSTWA POWIATU - 28 maja 2020 r. (Test będzie miał formę internetowego formularza konkursowego)

Tytuły książek obowiązujące w III etapie czyli w Mistrzostwach Powiatu.

Klasy I-IV

Dominik Wieczorkiewicz: "Hulajnogą przez Smoczą Wyspę", wyd. Skrzat, rok 2019

Klasy V-VIII

Antonina Kasprzak: "Wiłka - smocza dziewczynka", wyd. BIS, rok. 2018

 

Plakat z napisem Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Krakowie Filia w Wadowicach Koordynator Powiatowy V Ogólnopolskiego Konkursu Wielka Liga Czytelników

"Wielka Liga Czytelników"

Jest to projekt czytelniczy o zasięgu ogólnopolskim. Organizowany jest w trzech kategoriach:

  • przedszkola/szkoły specjalne,
  • klasy 1-4 szkół podstawowych,
  • klasy 5-8 szkół podstawowych.

Celem konkursu jest m.in.:

  • kształtowanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci i młodzieży,
  • tworzenie społeczności aktywnych czytelników w kraju,
  • promocja czytelnictwa,
  • rozpowszechnianie i odświeżanie kanonu krajowej i światowej literatury młodzieżowej,
  • promowanie postawy zdrowej rywalizacji i współpracy w grupie,
  • integracja międzypokoleniowa poprzez wspólne czytanie literatury budującej więzi rodzinne.

Jako koordynator powiatowy zachęcamy do aktywnej realizacji projektu. Zgłoszenia przyjmowane były do 10 stycznia 2020 r.

Prosimy o zapoznanie się z Regulaminem Konkursu 

Zgłoszenia do konkursu:

Pobierz plik PDF: Formularz zgłoszeniowy (PDF, 296 KB).

Wypełniony i podpisany formularz należy dostarczyć do koordynatora powiatowego (dopuszcza się przesłanie skanu formularza).

 

Certyfikat Wielkiej Ligi Czytelników

Uprzejmie informujemy, iż oprócz udziału w V Ogólnopolskim Konkursie Wielka Liga Czytelników, placówki mają możliwość uzyskania Certyfikatu Wielkiej Ligi Czytelników „PLACÓWKA AKTYWNIE PROMUJĄCA CZYTELNICTWO” w roku szkolnym 2019/2020. Procedurę uzyskania Certyfikatu reguluje odrębny regulamin.

Czym jest Certyfikat?

Certyfikat Wielkiej Ligi Czytelników „Placówka Aktywnie Promująca Czytelnictwo” to specjalne odznaczenie dla szkół, bibliotek i przedszkoli przyznawane przez Stowarzyszenie „Wielka Liga” i komitet organizacyjny. To wyjątkowa odznaka dla placówek promujących czytelnictwo wśród najmłodszych.

Podstawowe zasady przyznawania Certyfikatu.

Aby otrzymać wyróżnienie należy wykonać projektowe zadania obowiązkowe oraz dwa z listy do wyboru. Pełna lista zadań dla poszczególnych placówek (przedszkola, szkoły podstawowe, biblioteki publiczne, szkoły specjalne, szkoły średnie i policealne) znajduje się w Regulaminie Projektu Certyfikat Wielkiej Ligi Czytelników.

Przykładowe zadania:

  • organizacja spotkania autorskiego
  • Zorganizowanie Festiwalu baśni i legend wybranego regionu Polski.
  • Wykonanie „książki artystycznej”
  • Prowadzenie kącika wymiany książek
  • Udział w konkursie „Wielka Liga Czytelników” (Zdobycie przez uczniów 50% sprawności czytelniczych „Wielkiej Ligi Czytelników” z ogólnej liczby zapisanych do placówki.

Szczegółowe informacje o Certyfikacie Wielkiej Ligi Czytelników

Chęć udziału w projekcie należy zadeklarować wraz ze zgłoszeniem udziału w V Ogólnopolskim Konkursie „Wielka Liga Czytelników” zaznaczając na formularzu zgłoszeniowym stosowną opcję: „Deklaruję chęć udziału w projekcie Certyfikat Wielkiej Ligi Czytelników. Placówka Aktywnie Promująca Czytelnictwo”. Zgłoszenia przyjmowane są do 10 stycznia 2020 r.

Szczegółowe informacje o Konkursie można uzyskać bezpośrednio w Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej w Krakowie – Filii w Wadowicach, ul. Lwowska 24, tel. 33 823-49-15

Zachęcamy do odwiedzania strony Wielkiej Ligi Czytelników

 

Baner z napisem V Ogólnopolski Konkurs Wielka Liga Czytelników. Edycja 2019/2020. Mistrzostwa lokalne.
Plakat z napisem V Ogólnopolski Konkurs Wielka Liga Czytelników. Pamiętnik Młodego Czytelnika. 25 listopada 2019 roku - 13 marca 2020 roku.
Plakat z napisem Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Krakowie Filia w Wadowicach Koordynator Powiatowy V Ogólnopolskiego Konkursu Wielka Liga Czytelników
Plakat z napisem V Ogólnopolski Konkurs Czytelniczy Wielka Liga Czytelników. Edycja 2019/2020. Mistrzostwa Lokalne

 

 

Oferta na rok szkolny 2021/2022

Temat przewodni tegorocznej Sieci to: Biblioteka szkolna - centrum informacji, relaksu i zabawy.

Tematyka kolejnych spotkań zostanie ustalona z uczestnikami Sieci.

Informacje o terminach spotkań i warsztatów zamieszczane będą na bieżąco na stronie internetowej biblioteki.

Serdecznie zapraszamy

Wybrana literatura dotycząca sieci współpracy i samokształcenia dostępna w bibliotece:

  1. Biblioteki i sieci / Jarosław Kordziński, Jakub Osiński  // Poradnik Bibliotekarza. – 2015, nr 3, s. 13-15
  2. Biblioteki pedagogiczne partnerem szkoły, czyli nowy model doskonalenia nauczycieli / Jarosław Kordziński i Marianna Hajdukiewicz // Biblioteka w Szkole. – 2015, nr 2, s. 24-26
  3. Sieci współpracy i samokształcenia jako nowa forma doskonalenia zawodowego nauczycieli bibliotekarzy / Anna Płusa // Poradnik Bibliotekarza. – 2014, nr 1, s. 4-8
  4. Sieci współpracy i samokształcenia : teoria i praktyka /red. nauk. Danuta Elsner. – Warszawa : Wolters Kluwer Polska SA, 2013

Oferta warsztatów na rok szkolny 2021/2022

Kontakt w sprawie realizacji spotkań i warsztatów:

Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Krakowie – FILIA W WADOWICACH, ul. Lwowska 24, 34-100 Wadowice,

tel. 33 823-49-15, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Informacje o terminach realizacji spotkań i warsztatów będzie zamieszczać na bieżąco na stronie internetowej biblioteki.

W przypadku zainteresowania przeprowadzeniem warsztatów dla grupy nauczycieli z danej szkoły, prosimy o ustalanie terminu telefonicznie, drogą e-mail lub osobiście w Bibliotece z tygodniowym wyprzedzeniem.

Realizacja spotkań uzależniona jest od możliwości organizacyjnych Biblioteki.

Zajęcia przeprowadzamy w Bibliotece (grupy do 10 osób) oraz w szkołach na terenie miasta Wadowice.

ZAPRASZAMY DO SKORZYSTANIA Z OFERTY

 

Aplikacje edukacyjne – LearningApps, Padlet, kody QR, Quiver – warsztaty

Prezentacja możliwości wykorzystania wybranych aplikacji.

  1. Tworzenie gier edukacyjnych m.in. quizy, krzyżówki, puzzle, memory, tekst z lukami w aplikacji LearningApps.
  2. Omówienie zasady działania kodów QR, prezentacja możliwości wykorzystania na zajęciach.
  3. Tworzenie tematycznej tablicy w aplikacji Padlet. Prezentacja wykorzystania narzędzia do pracy zespołowej.
  4. Omówienie aplikacji Quiver – kolorowanka 3D.

Forma: stacjonarnie lub online z wykorzystaniem platformy ZOOM

Termin: do uzgodnienia

 

Jak tworzyć i edytować quizy online dla uczniów (wykorzystując aplikacje Kahoot, Genially, Formularze Google)

Podczas zajęć zostanie zaprezentowany sposób tworzenia quizów w trzech różnych aplikacjach – Kahoot, Genially, Formularze Google. Omówione zostaną m.in. zasady tworzenia pytań, dodawanie grafiki oraz linków, niezbędne ustawienia, publikowanie i udostępnianie przygotowanych quizów.

Forma: stacjonarnie lub online z wykorzystaniem platformy ZOOM

Termin: do uzgodnienia

 

Drugie życie książki – warsztaty plastyczne

Pomysł na wykorzystanie zniszczonych, zaczytanych książek. Uczestnicy warsztatów wykonają dekoracje z książek, np. anioł, bożonarodzeniowa choinka, zając wielkanocny, stroik.

Forma: stacjonarnie

Termin: do uzgodnienia

 

Lapbook na lekcji – wykorzystanie twórczej metody pracy z uczniami

Wprowadzenie do tematu: historia lapbooków, rodzaje lapbooków, ich budowa i kompozycja, możliwości wykorzystania na lekcjach. Prezentacja przykładowych lapbooków, omówienie różnych metod wykonywania i ozdabiania lapooków.

Lapbook krok po kroku: prowadzący wykonuje przykładowy lapbook z przygotowanych wcześniej materiałów.

Forma: stacjonarnie lub online z wykorzystaniem platformy ZOOM

Termin: do uzgodnienia

 

Tworzenie prezentacji w programie Prezi – warsztaty

Zapoznanie z funkcjami programu Prezi oraz tworzenie i edytowanie prezentacji, m.in. dodawanie i usuwanie slajdów, edycja tekstu, wstawianie grafiki i filmów z Youtube, zapisywanie i udostępnianie prezentacji.

Forma: stacjonarnie lub online z wykorzystaniem platformy ZOOM

Termin: do uzgodnienia

 

Wykorzystanie teatrzyku kamishibai na lekcji

Wprowadzenie do tematu – co to jest kamishibai, historia teatrzyku i przykłady zastosowania, posługiwanie się teatrzykiem, zasady, których należy przestrzegać przy czytaniu i przekładaniu kart.

Forma: stacjonarnie lub online z wykorzystaniem platformy ZOOM

Termin: do uzgodnienia

 

Aplikacja edukacyjna Genial.ly – podstawy obsługi i tworzenia prezentacji - warsztaty

Zakładanie konta, omówienie interfejsu programu i przykładowych prezentacji, tworzenie i edytowanie prezentacji, modyfikacja dodawanych elementów, udostępnianie gotowej prezentacji.

Forma: stacjonarnie lub online z wykorzystaniem platformy ZOOM

Termin: do uzgodnienia

 

Tworzenie graficznych materiałów informacyjnych w programie Canva – warsztaty

Zakładanie konta, zapoznanie z interfejsem i podstawowymi funkcjami i narzędziami programu, tworzenie plakatu, zapisywanie grafiki.

Forma: stacjonarnie lub online z wykorzystaniem platformy ZOOM

Termin: do uzgodnienia

 

Zbieranie, organizowanie i udostępnianie treści z sieci z wykorzystaniem aplikacji Wakelet i Padlet – warsztaty

Zakładanie konta, poznanie możliwości zastosowania aplikacji do zapisywania i organizowania treści, linków, materiałów z sieci. Tworzenie przykładowych tablic.

Forma: stacjonarnie lub online z wykorzystaniem platformy ZOOM

Termin: do uzgodnienia

 

Wykorzystanie narzędzi Google – warsztaty

Zapoznanie z wybranymi narzędziami Google - Dokumenty Google, Arkusze Google, Formularze Google, Dysk Google. Tworzenie i edycja ankiet, testów, dokumentów, arkuszy oraz zapoznanie z funkcjami Dysku Google – przechowywanie plików w chmurze, dodawanie, edycja i udostępnianie plików.

Forma: stacjonarnie lub online z wykorzystaniem platformy ZOOM

Termin: do uzgodnienia

Oferta zajęć na rok szkolny 2021/2022 

Kontakt w sprawie realizacji zajęć:

Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Krakowie – FILIA W WADOWICACH, ul. Lwowska 24, 34-100 Wadowice,

tel. 33 823-49-15, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Prosimy o ustalanie terminu lekcji telefonicznie, drogą e-mail lub osobiście w Bibliotece z tygodniowym wyprzedzeniem.

Realizacja zajęć uzależniona jest od możliwości organizacyjnych Biblioteki.

Zajęcia przeprowadzamy w szkołach na terenie miasta Wadowice oraz w Bibliotece (grupy do 20 osób).

ZAPRASZAMY DO SKORZYSTANIA Z OFERTY

 

Klasy 1-3

Cukierkowy zawrót głowy - klasowe zmagania z niezwykłym kotem – zabawy literackie na temat książki Waldemara Cichonia "Cukierku, ty łobuzie".

Cel: Wprowadzenie do omawiania lektury "Cukierku, ty łobuzie".

Przebieg: m.in. praca w grupach polegająca na wykonywaniu wyznaczonych zadań, takich jak np.: quiz, mapa przygód, zagadki, praca plastyczna.

Adresaci: uczniowie III klasy

Czas trwania: 60 minut

Forma: stacjonarnie

Uwagi: realizacja zajęć w szkole; w bibliotece (grupa do 20 uczniów).

 

Historie z drewnianej skrzyni – zajęcia czytelnicze z wykorzystaniem teatrzyku kamishibai.

Cel: Rozwój zainteresowań czytelniczych poprzez wykorzystanie japońskiego teatru ilustracji.

Przebieg: Zapoznanie ze sztuką papierowego teatru, czytanie wybranej opowieści, rozmowa na temat przeczytanego tekstu, zabawy tematyczne.

Adresaci: uczniowie klas I-III

Czas trwania: 60 minut

Forma: stacjonarnie

Uwagi: realizacja zajęć w szkole; w bibliotece (grupa do 20 uczniów).

 

Jak zbudowana jest książka?

Cel: Zapoznanie z elementami budowy książki.

Przebieg: Omówienie elementów budowy książki, krótka prezentacja historii książki, ćwiczenia praktyczne: wykonanie przez dzieci własnej książeczki.

Adresaci: uczniowie klas I-III

Czas trwania: 60 minut

Forma: stacjonarnie

Uwagi: realizacja zajęć w szkole; w bibliotece (grupa do 20 uczniów).

 

Kubuś Puchatek i przyjaciele – zabawy literackie w Stumilowym Lesie.

Cel: Rozwijanie zainteresowań czytelniczych.

Przebieg: udział w zabawach tematycznie związanych z „Kubusiem Puchatkiem” m.in.: rozwiązywanie zagadek, rozpoznawanie bohaterów na podstawie wybranych fragmentów tekstu, kalambury.

Adresaci: uczniowie III klasy

Czas trwania: 60 minut

Forma: stacjonarnie

Uwagi: realizacja zajęć w szkole; w bibliotece (grupa do 20 uczniów).

 

Literacka podróż po Europie: Zwiedzamy wybrane kraje europejskie z bohaterami literackimi: Mikołajek zaprasza do Francji.

Cel: Poszerzenie wiedzy o Francji oraz nabycie umiejętności wykonania lapbooka.

Przebieg: m.in. głośne czytanie wybranych fragmentów "Mikołajka", prezentacja multimedialna na temat Francji, omówienie najważniejszych atrakcji turystycznych, zabytków, zwyczajów i kultury państwa, zapoznanie z lapbookami, wykonanie przez dzieci lapbooka o Francji.

Adresaci: uczniowie klas I-III

Czas trwania: 2x45 minut

Forma: stacjonarnie

Uwagi: realizacja zajęć w szkole; w bibliotece (grupa do 20 uczniów).

 

Literacka podróż po Europie:Zwiedzamy wybrane kraje europejskie z bohaterami literackimi: Pinokio zaprasza do Włoch.

Cel: Poszerzenie wiedzy o Włoszech.

Przebieg: m.in. głośne czytanie wybranych fragmentów "Pinokia", prezentacja multimedialna na temat Włoch, omówienie najważniejszych atrakcji turystycznych, zabytków, zwyczajów i kultury państwa, rozwiązywanie quizów w aplikacji LearningApps.

Adresaci: uczniowie klas I-III

Czas trwania: 2x45 minut

Forma: stacjonarnie

Uwagi: realizacja zajęć w szkole; w bibliotece (grupa do 20 uczniów).

 

Klasy 4-6

Jak zmieniała się książka na przestrzeni wieków? - zajęcia z wykorzystaniem aplikacji edukacyjnej LearningApps.

Cel: Zapoznanie z historią książki od czasów najdawniejszych do współczesności.

Przebieg: Prezentacja historii rozwoju książki ze względu na materiał pisarski, formę, sposób zapisu. Znaczenie wynalazku druku. Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem aplikacji LearningApps.

Adresaci: uczniowie klas IV-VI

Czas trwania: 45 minut

Forma: stacjonarnie

Uwagi: realizacja zajęć w szkole; w bibliotece (grupa do 20 uczniów).

 

Potyczki literackie – klasowy turniej literacki.

Cel: Popularyzacja twórczości literackiej, czytania i biblioteki poprzez udział w grupowej rywalizacji w rozwiązywaniu zadań.

Przebieg: Uczniowie w grupach biorą udział w konkurencjach dotyczących książek, biblioteki, bohaterów literackich.

Adresaci: uczniowie klas IV-VI

Czas trwania: 45 minut

Forma: stacjonarnie

Uwagi: realizacja zajęć w szkole; w bibliotece (grupa do 20 uczniów).

 

Quiz o książce i bibliotece – zajęcia z wykorzystaniem aplikacji mobilnej Kahoot.

Cel: Powtórzenie i utrwalenie ogólnej wiedzy o książce i bibliotece.

Przebieg: Rozwiązywanie Quizu z wykorzystaniem aplikacji Kahootw formie grupowej rywalizacji.

Adresaci: uczniowie klas V-VI

Czas trwania: 45 minut

Forma: stacjonarnie

Uwagi: realizacja zajęć w szkole; w bibliotece (grupa do 20 uczniów).

 

Klasy 7-8

Biblioteki cyfrowe – jak szukać informacji w zbiorach cyfrowych? - warsztaty komputerowe.

Cel: Rozwój umiejętności wyszukiwania informacji w wybranych bibliotekach cyfrowych.

Przebieg: m.in. prezentacja kolekcji i możliwości wyszukiwania w bibliotekach cyfrowych, ćwiczenia praktyczne.

Adresaci: uczniowie klas VII-VIII

Czas trwania: 45 minut

Forma: stacjonarnie

Uwagi: realizacja zajęć w szkole; w bibliotece (grupa do 20 uczniów).

 

Szybkie i skuteczne wyszukiwanie informacji w Internecie – warsztaty komputerowe.

Cel: Zapoznanie z internetowymi źródłami informacji oraz sposobami wyszukiwania informacji.

Przebieg: Prezentacja wartościowych - pod względem informacyjnym i edukacyjnym, stron internetowych, wskazanie ścieżek poszukiwania informacji oraz ich selekcji ze względu na wiarygodność źródeł, ćwiczenia praktyczne usprawniające wyszukiwanie

informacji.

Adresaci: uczniowie klas VII-VIII

Czas trwania: 45 minut

Forma: stacjonarnie

Uwagi: realizacja zajęć w szkole; w bibliotece (grupa do 20 uczniów).

 

Oferta zajęć na rok szkolny 2021/2022 

Kontakt w sprawie realizacji zajęć:

Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Krakowie – FILIA W WADOWICACH, ul. Lwowska 24, 34-100 Wadowice,

tel. 33 823-49-15, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Prosimy o ustalanie terminu lekcji telefonicznie, drogą e-mail lub osobiście w Bibliotece z tygodniowym wyprzedzeniem.Realizacja zajęć uzależniona jest od możliwości organizacyjnych Biblioteki. Zajęcia przeprowadzamy w przedszkolach  na terenie miasta Wadowice.

ZAPRASZAMY DO SKORZYSTANIA Z OFERTY

Przygody z bohaterami literackimi - cykl zajęć:

Bawię się i uczę z Kicią Kocią – spotkanie z sympatyczną bohaterką książek Anity Głowińskiej.

Cel: Zainteresowanie dzieci serią książek o Kici Koci.

Przebieg: m.in. głośne czytanie fragmentów wybranej książki, rozmowa na temat bohaterki, prezentacja maskotki Kici Koci, zabawa ruchowa i praca plastyczna.

Adresaci: Dzieci w wieku 4-5 lat

Czas trwania: 60 minut

Forma: stacjonarnie

Uwagi: realizacja zajęć w przedszkolu

 

Basia – przyjaciółka każdego przedszkolaka – zajęcia inspirowane książkami Zofii Staneckiej i Marianny Oklejak.

Cel: Zainteresowanie dzieci serią książek o Basi.

Przebieg: przedstawienie postaci Basi, głośne czytanie wybranego opowiadania, rozmowa na temat bohaterki i jej przygód, zabawa ruchowa i dydaktyczna.

Adresaci: Dzieci w wieku 4-5 lat

Czas trwania: 60 minut

Forma: stacjonarnie

Uwagi: realizacja zajęć w przedszkolu

 

Miś Uszatek i przyjaciele.

Cel: zapoznanie dzieci z postacią Misia Uszatka.

Przebieg: m.in. opowiadanie historii Misia Uszatka połączone z prezentacją sylwety Misia, głośne czytanie wybranego fragmentu tekstu, pogadanka na temat Misia i jego przyjaciół, zabawa ruchowa, praca plastyczna.

Adresaci: Dzieci w wieku 3 lat

Czas trwania: 30 minut

Forma: stacjonarnie

Uwagi: realizacja zajęć w przedszkolu

 

Moja przygoda z Wesołym Ryjkiem - zapoznanie z postacią Wesołego Ryjka na podstawie wybranych opowiadań Wojciecha Widłaka.

Cel: Zainteresowanie dzieci przygodami Wesołego Ryjka.

Przebieg: m.in. głośne czytanie wybranych opowiadań, rozmowa kierowana na temat bohaterów i ich przygód, zabawa ruchowa, praca plastyczna: wykonanie postaci Wesołego Ryjka.

Adresaci: Dzieci w wieku 4-5 lat

Czas trwania: 60 minut

Forma: stacjonarnie

Uwagi: realizacja zajęć w przedszkolu

 

Pan Kuleczka i przyjaciele:

1. Zaznajomienie z bohateramiksiążki Wojciecha Widłaka "Pan Kuleczka" na podstawie opowiadania "Pan Kuleczka (czyli małe wprowadzenie)".

Cel: Zainteresowanie dzieci przygodami bohaterów książki "Pan Kuleczka".

Przebieg: m.in. głośne czytanie opowiadania z prezentacją sylwet bohaterów, pogadanka, zabawa ruchowa, praca plastyczna: wykonanie postaci Pana Kuleczki wg szablonu.

Adresaci: Dzieci w wieku 4-5 lat

Czas trwania: 60 minut

Forma: stacjonarnie

Uwagi: realizacja zajęć w przedszkolu

2. Oswajanie tematu podróży wspólnie z bohaterami opowiadania "Podróż" pochodzącego ze zbioru "Pan Kuleczka. Skrzydła".

Cel: Przybliżenie tematu podróżowania poprzez wspólne przeżywanie przygód bohaterów opowiadania.

Przebieg: m.in. głośne czytanie opowiadania, pogadanka, zabawa ruchowa „Pociąg krasnoludków”, praca plastyczna: wykonanie walizeczki podróżnej.

Adresaci: Dzieci w wieku 4-5 lat

Czas trwania: 60 minut

Forma: stacjonarnie

Uwagi: realizacja zajęć w przedszkolu

 

Piszemy listy z ryjówką Florką.

Cel: Poznanie podstawowych zasad pisania listów.

Przebieg: m.in. głośne czytanie wybranego fragmentu z książki „Florka. Listy do babci” lub „Florka. Listy do Józefiny” oraz prezentacja sylwety Florki, rozmowa o listach, utrwalenie informacji o drodze listu od nadawcy do adresata, zabawa ruchowa, praca plastyczna - pisanie i rysowanie listu.

Adresaci: Dzieci w wieku 5-6 lat

Czas trwania: 60 minut

Forma: stacjonarnie

Uwagi: realizacja zajęć w przedszkolu

 

Bajkowe origami – warsztaty literacko-plastyczne.

Cel: Rozwój zainteresowań czytelniczych
i wspieranie rozwoju motoryki małej.

Przebieg: głośne czytanie bajek i wierszyków połączone z wykonaniem pracy plastycznej metodą origami płaskie z koła.

Adresaci: Dzieci w wieku 4-5 lat

Czas trwania: 60 minut

Forma: stacjonarnie

Uwagi: realizacja zajęć w przedszkolu

 

Pozostałe tematy zajęć: 

Historie z drewnianej skrzyni:

1. „O panach palcach”

2. „Legenda o Smoku Wawelskim”

zajęcia czytelnicze z wykorzystaniem teatrzyku kamishibai

Cel: Rozwój zainteresowań czytelniczych poprzez wykorzystanie japońskiego teatru ilustracji.

Przebieg: Zapoznanie ze sztuką papierowego teatru, czytanie wybranej opowieści, rozmowa na temat przeczytanego tekstu, zabawy tematyczne.

Adresaci: Dzieci w wieku 4-6 lat

Czas trwania: 60 minut

Forma: stacjonarnie

Uwagi: realizacja zajęć w przedszkolu

 

Moje miasto Wadowice.

Cel: Wzbogacenie wiedzy na temat Wadowic.

Przebieg: m.in. pogadanka o Wadowicach, prezentacja albumów związanych z miastem, widokówek, ilustracji, zabawa ruchowa, praca plastyczna - ozdabianie obrazka prezentującego wybrany zabytek/miejsce w Wadowicach – tworzenie kolorowej ramki.

Adresaci: Dzieci w wieku 4-5 lat

Czas trwania: 60 minut

Forma: stacjonarnie

Uwagi: realizacja zajęć w przedszkolu

 

Polska od morza do Tatr - poznajemy krajobraz Polski.

Cel: Poznanie piękna i walorów polskich krajobrazów.

Przebieg: m.in. prezentacja mapy Polski, pogadanka o krajobrazie Polski, głośne czytanie tematycznych wierszy, zabawa ruchowa, rozwiązywanie zagadek, zabawa dydaktyczna: torba podróżna z rekwizytami (młodsze dzieci) lub plecak z literkami (starsze dzieci), praca plastyczna - wspólne rysowanie na dużym arkuszu papieru krajobrazów Polski.

Adresaci: Dzieci w wieku 4-5 lat

Czas trwania: 60 minut

Forma: stacjonarnie

Uwagi: realizacja zajęć w przedszkolu

 

Poznajemy historię pluszowego misia.

Cel: Zapoznanie z historią pluszowego misia.

Przebieg: m.in. opowiedzenie historii pluszowego misia, prezentacja wybranych bohaterów – misiów, głośne czytanie fragmentów książek m.in. „Kubuś Puchatek”,„Miś Uszatek”, pogadanka na temat pluszaków, zabawy ruchowe, praca plastyczna: wykonanie misia z kolorowego papieru.

Adresaci: Dzieci w wieku 4-6 lat

Czas trwania: 60 minut

Forma: stacjonarnie

Uwagi: realizacja zajęć w przedszkolu

 

Szukamy wiosny!

Cel: Poszerzenie wiedzy o wiośnie.

Przebieg: m.in. głośne czytanie tekstów literackich, rozpoznawanie rekwizytów związanych z wiosną, pogadanka na temat roślin i zwierząt w okresie wiosennym, tematyczne zabawy ruchowe, praca plastyczna.

Adresaci: dzieci w wieku 3-5 lat

Czas trwania: 60 minut

Forma: stacjonarnie

Uwagi: realizacja zajęć w przedszkolu

 

Święta Wielkanocne tuż tuż... - warsztaty literacko-plastyczne

Cel: pielęgnowanie tradycji i zwyczajów Świąt Wielkanocnych.

Przebieg: głośne czytanie tekstu o tematyce wielkanocnej, pogadanka na temat świąt, wykonanie ozdób świątecznych.

Adresaci: dzieci w wieku 4-6 lat

Czas trwania: 60 minut

Forma: stacjonarnie

Uwagi: realizacja zajęć w przedszkolu

 

W świecie dinozaurów

Cel: Poszerzenie zakresu wiadomości o dinozaurach.

Przebieg: m.in. rozmowa na temat dinozaurów i prezentacja książek o dinozaurach, krótkie opowiadanie o dinozaurach - dzieci wykonują dłonią gesty ilustrujące opowiadane fragmenty, głośne czytanie wiersza, zabawa ruchowa, praca plastyczna - wykonanie dinozaura z papierowego talerzyka.

Adresaci: dzieci w wieku 5 lat

Czas trwania: 60 minut

Forma: stacjonarnie

Uwagi: realizacja zajęć w przedszkolu

 

Zabawy literackie z książką.

Cel: Zachęcenie dzieci do czytania książek.

Przebieg: zajęcia polegają na rozwiązywaniu zadań związanych m.in. z bajkami i baśniami, które zostały ukryte w "magicznym pudełku" (m.in. rozwiązywanie zagadek, dopasowywanie obrazków do tytułów bajek, tworzenie bajkowego plakatu).

Adresaci: Dzieci w wieku 5-6 lat

Czas trwania: 60 minut

Forma: stacjonarnie

Uwagi: realizacja zajęć w przedszkolu

 

Ziemia – nasza planeta

Cel: Kształtowanie świadomości ekologicznej.

Przebieg: m.in. głośne czytanie tekstów, opowiadanie, pogadanka, gra: segregujemy śmieci, zabawa ruchowa.

Adresaci: Dzieci w wieku 4-6 lat

Czas trwania: 60 minut

Forma: stacjonarnie

Uwagi: realizacja zajęć w przedszkolu

 

Pliki cookie ułatwiają świadczenie naszych usług. Korzystając z naszych usług, zgadzasz się, że używamy plików cookie.