Oferta zajęć na rok szkolny 2025/2026
Kontakt w sprawie realizacji zajęć:
Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Krakowie – FILIA W WADOWICACH, ul. Lwowska 24, 34-100 Wadowice,
tel. 33 823-49-15, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Prosimy o ustalanie terminu lekcji telefonicznie, drogą e-mail lub osobiście w Bibliotece z tygodniowym wyprzedzeniem.
Realizacja zajęć uzależniona jest od możliwości organizacyjnych Biblioteki.
Zajęcia przeprowadzamy w Bibliotece oraz w szkołach na terenie miasta Wadowice.
ZAPRASZAMY DO SKORZYSTANIA Z OFERTY
Klasy 1-3
Gimnastyka przyszłego informatyka - kodowanie offline.
Opis: Jak przygotować dzieci do programowania i rozwijać u nich myślenie komputacyjne? Ćwicząc kodowanie offline. Podczas zajęć dzieci wykonają różnorodne zadania związane z kodowaniem (kodowanie na macie, kodowanie przez słuchanie itp.). Zabawa i nauka w jednym.
Adresaci: uczniowie klas 1-2 SP.
Czas trwania: 45 minut.
Gimnastyka przyszłego informatyka – Sprytne Roboty Ozoboty.
Opis: Poznajcie możliwości robotów edukacyjnych Ozobot. Świetna zabawa połączona z nauką kodowania, tworzeniem własnych historii i rysowaniem.
Adresaci: uczniowie klas 1-3 SP.
Czas trwania: 45 minut.
Gimnastyka przyszłego informatyka - Cz. I: Zaprzyjaźnij się z robotem.
Opis: Wędrówka przez świat bajkowych bohaterów z robotem edukacyjnym Photon. Nauka podstawowych funkcji robota połączona z powtórzeniem informacji o najważniejszych postaciach baśni i lektur szkolnych.
Adresaci: uczniowie klas 1-3, którzy nie pracowali jeszcze z robotem.
Czas trwania: 45 minut.
Gimnastyka przyszłego informatyka - Cz. II: Kodowanie z bajką w tle.
Opis: W trakcie zajęć dzieci wyruszą w drogę razem z zapominalskim zajączkiem Fotonkiem. Kodowanie tras o wyższym stopniu trudności do tekstu autorskiej bajki inspirowanej historią Czerwonego Kapturka.
Adresaci: uczniowie klas 1-3, którzy pracowali już z robotem.
Czas trwania: 45 minut.
Książka tunelowa – w niej opowieść się chowa.
Opis: Czy książka to tylko okładka i kolejne strony? Niekoniecznie. W trakcie naszych zajęć dzieci poznają nieszablonową wersję książki – książkę tunelową i wykonają jej własny egzemplarz. Twórcze zajęcia dla małych wielbicieli książek i nie tylko.
Adresaci: uczniowie klas 3 SP.
Czas trwania: 45-60 minut.
W poszukiwaniu zaginionej skarpetki – gra biblioteczna.
Opis: Gra biblioteczna inspirowana książką Justyny Bednarek pt. „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych).
Adresaci: uczniowie klas 3 SP.
Czas trwania: 60 minut.
Klasy 4-6
Gra o koronę.
Opis: Gra biblioteczna w konwencji escape room, która w aktywny, pełen emocji sposób umożliwi dzieciom powtórzenie i utrwalenie wiadomości o pierwszym królu Polski i jego losach. W trakcie rozgrywki sześć drużyn zmierzy się w rywalizacji o koronę. Liczy się wiedza, spryt, współpraca i zręczność.
Adresaci: uczniowie kl. 5-6 SP.
Czas trwania: 60-90 minut.
Klucz, biblioteka i stara szafa.
Opis: Gra biblioteczna w konwencji escape room, inspirowana powieścią S. C. Lewisa „Lew, czarownica i stara szafa”. Sześć drużyn – jeden zwycięzca. Pełna emocji zabawa, w czasie której uczniowie nie tylko przypomną sobie podstawowe informacje z lektury, ale także będą mogli wykazać się sprytem, inteligencją i umiejętnością współpracy. W tej grze liczy się każda sekunda.
Adresaci: uczniowie kl. 5-6 SP.
Czas trwania: 90 minut.
Książka tunelowa – podróż w głąb opowieści.
Opis: Czy książka to tylko okładka i kolejne strony? Niekoniecznie. W trakcie naszych zajęć dzieci poznają nieszablonową odmianę książki – książkę tunelową i wykonają jej własny egzemplarz. Twórcze zajęcia dla wielbicieli książek i nie tylko.
Adresaci: uczniowie klas 4-6 SP.
Czas trwania: 60 minut.
Książkowi detektywi.
Opis: Zapominalski książę ukrył pierścionek zaręczynowy w tajnej skrytce i… zapomniał hasła potrzebnego do jej otwarcia. Pomóc mogą mu tylko książkowi detektywi, którzy wędrując przez świat lektur i bajek rozwiązują szereg zagadek i odkrywają kolejne cyfry kodu. Gra biblioteczna z motywem literackim w tle.
Adresaci: uczniowie klas 4 SP.
Czas trwania: 45 min.
Niezwykłe życiorysy : Simona Kossak i jej przyjaciele z puszczy.
Opis: Czy można zamieszkać w puszczy? Simona Kossak udowadnia, że tak! W czasie zajęć uczniowie poznają życie tej niezwykłej kobiety, profesor nauk leśnych, wielkiej miłośniczki przyrody i wraz z nią zajrzą do Białowieskiej Puszczy. W bonusie – praca plastyczna – tematyczne leporello.
Adresaci: uczniowie klas 4-6 SP.
Czas trwania: 45-60 minut.
Niezwykłe życiorysy : Wisława Szymborska z przymrużeniem oka.
Opis: Czy poeci mają poczucie humoru? Czy „lepieje” można zjeść? Co kolekcjonowała polska noblistka? Na te i inne pytania znajdziecie odpowiedź podczas naszego bibliotecznego spotkania z Wisławą Szymborską. Lekcja inspirowana książką M. Rusinka „Szalik : o Wisławie Szymborskiej dla dzieci”. W bonusie - wykonanie kartki pocztowej techniką kolażu.
Adresaci: uczniowie klas 4-6 SP.
Czas trwania: 45-60 minut.
Niezwykłe życiorysy : Maria Skłodowska - jak Mania została noblistką.
Opis: Czym były „małe Curie”? Czy Einstein lubił Skłodowską? I co trzeba zrobić, by zgarnąć dwie Nagrody Nobla? Te i inne ciekawostki poznają uczniowie podczas naszych zajęć dotyczących polskiej noblistki. Zajęcia inspirowane książką J. Grodek „Mania : dziewczyna inna niż wszystkie”. Dodatkowo - wykonanie pracy plastycznej – leporello o noblistce.
Adresaci: uczniowie klas 4-6 SP.
Czas trwania: 45-60 minut.
Niezwykłe życiorysy : Mikołaj Kopernik.
Opis: „Wstrzymał Słońce, ruszył Ziemię…”. Ciekawostki o najsłynniejszym polskim astronomie w pigułce. Wędrówka przez Układ Słoneczny i tematyczna praca plastyczna.
Adresaci: uczniowie klas 4-6 SP.
Czas trwania: 45-60 minut.
Klasy 7-8
Książka tunelowa- podróż w głąb opowieści.
Opis: Czy książka to tylko okładka i kolejne strony? Niekoniecznie. W trakcie naszych zajęć uczestnicy poznają nieszablonową odmianę książki – książkę tunelową i wykonają jej własny egzemplarz. Twórcza praca z tekstem literackim dla każdego.
Adresaci: uczniowie kl. 7-8 SP.
Czas trwania: 60 minut.
Notuj z głową! - sposoby na kreatywne notowanie.
Opis: Zajęcia, w czasie których uczniowie dowiedzą się jak notować w sposób przyjemny i efektywny. Poznają sposoby na zwiększenie skuteczności nauki i wykonają przykładową sketchnotkę do wybranego tekstu literackiego.
Adresaci: uczniowie kl. 7-8 SP.
Czas trwania: 45-60 minut.
„Rozpal swoją wyobraźnię – zagraj w Dixit”.
Opis: Podczas rozgrywki gry Dixit zajęć uczniowie będą mogli trenować swoją wyobraźnię, kreatywność oraz umiejętność współpracy w grupie.
Adresaci: uczniowie kl. 7-8 SP.
Czas trwania: 45-60 minut.
Tajemnica zaginionej księgi.
Opis: Gra w konwencji escape room, w której sześć drużyn zmierzy się z niełatwym zadaniem odnalezienia ukrytej w Bibliotece księgi. Dużo emocji, rywalizacja i wyścig z czasem.
Adresaci: uczniowie kl. 7 SP.
Czas trwania: 90 minut.
Szkoła ponadpodstawowa
Kod Szekspira.
Opis: Grać, czy nie grać? - to żadne pytanie – oczywiście, że grać! Gra biblioteczna w konwencji escape room dla uczniów klas humanistycznych. Powtórzenie wiadomości z „Romea i Julii”, „Hamleta” i „Makbeta” w pełnej emocji grze na czas. Łamanie kodów, szukanie ukrytych przedmiotów, test na zręczność. Tu liczy się wiedza, spryt i współpraca i… odrobina szczęścia.
Adresaci: uczniowie szkół ponadpodstawowych.
Czas trwania: 90 minut
Miłosz.
Opis: Gra biblioteczna w konwencji escape room inspirowana twórczością Czesława Miłosza i przybliżająca uczniom jego postać. Gra nie wymaga znajomości twórczości i życiorysu poety.
Adresaci: uczniowie szkół ponadpodstawowych.
Czas trwania: 90 minut.
Notuj z głową! - sposoby na kreatywne notowanie.
Opis: Zajęcia, w czasie których uczniowie dowiedzą się jak notować w sposób przyjemny i efektywny. Poznają sposoby na zwiększenie skuteczności nauki i wykonają przykładową sketchnotkę do wybranego tekstu literackiego.
Adresaci: uczniowie szkół ponadpodstawowych.
Czas trwania: 45-60 minut.




