Trójstronna relacja: lekarz – dziecko - rodzic : refleksje po przeglądzie literatury / Beata Antoszewska // Szkoła Specjalna. - 2019, nr 4, s. 245-255.
W artykule przedstawione zostały istotne elementy składające się na relacje między lekarzami a dzieckiem chorym i jego rodzicami. Szeroko zostało omówione pojęcie relacji, specyfika relacji lekarz – dziecko w poszczególnych grupach wiekowych, a także relacje wymagające zmiany.
Autorka podaje (za literaturą fachową), dziewiętnaście reguł pomocnych w tworzeniu i poprawianiu komunikacji, (dialogiczności), między dorosłymi, mogące pomóc w relacjach dorosły – dziecko.
W zakończeniu stwierdza: „W każdej relacji znaczące jest poszanowanie godności i podmiotowości dziecka (…)”, unikanie „decydowania co dla dziecka jest najlepsze bez uwzględniania jego odczuć, wątpliwości czy obaw, (jeśli jest ono w stanie współdecydować)”.
Jak rozwijać potencjał dziecka w klasie pierwszej / Kaja Chojnacka // Remedium. - 2019, nr 10, s. 5-7.
Kaja Chojnacka – psycholog pracująca na co dzień w poradni psychologiczno – pedagogicznej, (w obszarze diagnozy), i wspierania rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym zwraca uwagę na fakt, iż zmiana środowiska przedszkolnego na szkolne to nowe wyzwanie poznawcze wiążące się z dużymi zmianami, zarówno dla dziecka jak i jego rodziców. Zmiany te związane są z nabywaniem nowych wiadomości i umiejętności szkolnych, społecznych i emocjonalnych. Sytuacje te generują zarówno pozytywne , jak i negatywne doświadczenia. Warto więc posiadać wiedzę dotyczącą wspierania dziecka na początku jego edukacji szkolnej.
Artykuł zawiera cenne rady dla rodziców i nauczycieli i odpowiada na ich pytania „Jak wspierać adaptację w klasie pierwszej”, „Jak wspierać rozwój dziecka w klasie„.
Moczenie nocne u dzieci / Marta Włodarczyk // Remedium. - 2019, nr 10, s. 8-10.
Autorka w przystępny dla rodziców sposób omawia problem, trudny zarówno dla dzieci, jak i opiekunów. Stwierdza, iż dziecko nie ma wpływu na pojawianie się moczenia, dlatego dorośli nie mogą go za to karać, ani upokarzać. Wyjaśnia termin, podaje etiologię zjawiska, wskazuje na konieczność i skuteczność leczenia oraz podaje cenne wskazówki dla rodziców.
Według autorki, pedagoga społecznego i resocjalizacyjnego, najważniejsze, aby nie traktować tej dolegliwości w kategoriach wstydu, cz porażki, dawać dziecku miłość i oparcie, a przede wszystkim zapewnić fachową pomoc.
10 rad dla rodziców dotyczących bezpiecznego korzystania z Internetu przez dzieci // Remedium. - 2019, nr 11
W artykule zamieszczono 10 rad dla rodziców, które dotyczą bezpiecznego korzystania z Internetu przez dzieci:
- Odkrywaj Internet z dzieckiem.
- Naucz dziecko podstawowych zasad bezpieczeństwa w Internecie.
- Rozmawiaj z dziećmi o ryzyku umawiania się na spotkania z osobami poznanymi w Sieci.
- Naucz swoje dziecko ostrożności przy podawaniu swoich prywatnych danych.
- Naucz dziecko krytycznego podejścia do informacji przeczytanych w Sieci.
- Bądź wyrozumiały dla swojego dziecka.
- Zgłaszaj nielegalne i szkodliwe treści.
- Zapoznaj dziecko z NETYKIETĄ – Kodeksem Dobrego Zachowania w Internecie.
- Poznaj sposoby korzystania z Internetu przez Twoje dziecko.
- Pamiętaj , że pozytywne strony Internetu przeważają nad jego negatywnymi stronami.
Opracowane one zostały na podstawie materiałów edukacyjnych Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.
Warto zapoznać się z tymi cennymi radami, aby uwrażliwić i pomóc dzieciom świadomie i bezpiecznie korzystać z oferowanych przez sieć materiałów.
Gdy dziecko idzie do przedszkola / Kaja Chojnacka // Remedium. - 2019, nr 11
Autorka psycholog, specjalistka od diagnozy i wspierania rozwoju dzieci omawia zagadnienia związane z adaptacją dzieci przedszkolnych. Stara się odpowiedzieć na pytanie: „Kim jest przedszkolak i rodzic przedszkolaka?
W jasny i klarowny sposób omawia rolę rodziców w procesie adaptacji, podając proste zasady wspomagania własnego dziecka.
Zwraca również uwagę na istotną rolę nauczycieli w dawaniu poczucia bezpieczeństwa w czasie, w którym dziecko nawiązuje relacje i tworzy więź z nowymi opiekunami. Ważne jest także wypracowanie wzajemnego zaufania: rodzic – wychowawca. Tylko dobra współpraca rodziców i nauczycieli, ich wsparcie i akceptacje początkującego przedszkolaka, w tym trudnym dla niego czasie, może zminimalizować jego niepokój, a często strach.
Warto przeczytać!
W kolorowym świecie witamin / Małgorzata Talaga-Duma // Wychowanie w Przedszkolu. - 2020, nr 2
Motto: „Dzieci jedzą to, co lubią, a lubią to, co znają, co dobrze im się kojarzy i co wzbudziło ich zainteresowanie.
Jak zachęcić dziecko do zjedzenia „paskudnego” szpinaku. Może w postaci „zupy ufoludków” lub „zupy Shreka” z dodatkiem szpinaku, czy innej nielubianej zieleniny.
Psychodietetyk M. Talaga-Duma podaje różne sposoby na „przemycanie” warzyw i owoców dzieciom w różnorodnej formie, zwracając uwagę na sposoby oswajania dzieci z bogactwem różnych produktów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania ich młodych organizmów, w tym sprawdzone zasady dla nauczycieli i rodziców, jak wprowadzić więcej warzyw do diety dziecka.
Zamieszczony wiersz Stanisława Kraszewskiego „Witaminowe abecadło” to sposób na przekonanie dzieci do zdrowego odżywiania: do zjedzenia „czegoś” zdrowego poprawiającego ich samopoczucie i stan zdrowia.
W artykule można znaleźć też propozycje zajęć tematycznych, które wyjaśniają dzieciom, gdzie „mieszkają witaminy i w jaki sposób wpływają na nasze zdrowie (przykładowy scenariusz zajęć s. 54 – 56).