PEDAGOGICZNA BIBLIOTEKA WOJEWÓDZKA
im. Hugona Kołłątaja w Krakowie

FILIA W WADOWICACH

 

Logo Województwa Małopolskiego

Czas na samodzielność / Kamila Olga Stępień-Rejszel // Wychowanie w Przedszkolu. - 2020, nr 2

Autorka omawia w klarowny sposób ważną potrzebę psychiczną i „marzenie” każdego przedszkolaka „Ja sam” pojawia się już we wczesnym dzieciństwie, ale w wieku przedszkolnym nabiera szczególnego znaczenia, dla rozwoju młodego człowieka. W artykule można znaleźć odpowiedź na pytanie „Czym jest samodzielność ?”, czym się cechuje, a także przykłady sytuacji związanych z pozytywną motywacją i zaangażowaniem opiekunów w wychowaniu do samodzielności. To ważny element rozwoju wymagający wsparcia, uważnej obserwacji i uwagi. Dziecko właściwie uczone samodzielności odważniej „stawia pierwsze małe kroki”, aby w przyszłości stać się samodzielnym dorosłym.

Warto zapoznać się też z ulotką dla rodziców pt. „Trzy kroki do rozwoju samodzielności” omówione w artykule.

 

Całodzienne zajęcia z bajką terapeutyczną / Monika Litwinow // Wychowanie w Przedszkolu. - 2020. nr 2

Dr Monika Litwinow, nauczyciel akademicki, założycielka i terapeutka Centrum Terapii i Edukacji Bajania, praktyk bajkoterapii indywidualnej i w grupie, proponuje nauczycielom wychowania przedszkolnego całodzienne zajęcia z bajką terapeutyczną. Wykorzystując zaczarowany świat bajek, w którym tak chętnie dzieci się odnajdują nauczyciel ma możliwość zaplanowania i osiągnięcia celów w wielu aspektach rozwoju dziecka: emocjonalnym, społecznym, kształtowania zachowań moralnych, budowania hierarchii wartości. Może wspomóc rozwój motoryki małej i dużej, logicznego myślenia, kształtowania zachowań moralnych, a także rozwijania sfery uważności.

W artykule można znaleźć tekst bajki terapeutycznej pt. „Kazik, Panda Takai i Wioskowy Skrzat” oraz propozycje zajęć do powyższej bajki.

Pliki cookie ułatwiają świadczenie naszych usług. Korzystając z naszych usług, zgadzasz się, że używamy plików cookie.